اعتراض انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز به طرح استاد – شاگردی

وبلاگ کارگری: طرح استاد-شاگردی طرحی است برای استثمار بیشتر کارگران. رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز با تاکید براینکه ایده نظام استاد شاگردی به عهد قاجار برمی گردد، گفت اجرای ظام استاد- شاگردی662cb23d806587fe38f6f3605c2fc372 موجب استثمار نیروی کار خواهد شد. وی این طرح را در ادامه طرحهائی هم چون خروج کارگاه های زیر ده نفر از شمول قانون کار و بیمه نکردن کارگران این کارگاهها، و خارج کردن کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از حمایت قانون کار اعلام و با تاکید می گوید که طرح های پیشین نیز نه تنها مشکل اشتغال کارگران را حل نکرد بلکه اهرمی شد در دست صاحبان سرمایه برای استثمار بیشتر کارگران. وی هم چنین از اینکه تشکلهای شبه کارگری وابسته به دولت به این طرح اعتراض نکرده اند، انتقاد کرد

——————–

نظام استاد شاگردی عهد قجری است/ اعتراض به سکوت تشکل‌های کارگری

ایلنا / رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز، اجرای نظام استاد – شاگردی را موجب استثمار نیروی کار خواند. «ناصر چمنی» در این باره به ایلنا گفت: ایده نظام استاد – شاگردی به عهد قاجار باز می‌گردد. در قرن ۲۱، نه از کارفرمایان عهد قاجار و نه از کارگران آن دوره تاریخی، خبری است. اجرای چنین طرحی که موجب استثمار کارگران می‌شود شایسته یک جامعه مدرن و اسلامی نیست. وی با اشاره به قراردادهای سفید امضا، قراردادهای ۲۹ روزه، قراردادهای موقت و… که امنیت شغلی را از نیروی کار سلب کرده‌اند تصریح کرد: در حالی که بسیاری از ظرفیت‌های تاکید شده در قانون کار عملی نمی‌شود اجرای نظام استاد – شاگردی به منزله کاهش ضریب امنیت شغلی کارگران به بهانهٔ اشتغالزایی و آموزش مهارت به آن‌ها است. این فعال کارگری، اجرای نظام استاد – شاگردی را بازگشت به گذشته خواند و افزود: بازگشت به گذشته مساله اشتغال و مهارت آموزی را حل نمی‌کند. برای تقویت تولید باید در روابط کار نیز پیشرفت کنیم. وی ادامه داد: مگر کسانی که مدعی بودند با خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر از شمول قانون کار، بیمه نکردن کارگران این کارگاه‌ها و خارج کردن کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از حمایت قانون کار، بازار کار رونق پیدا می‌کند و کارگران بیشتری در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استخدام می‌شوند، به هدف‌شان رسیده‌اند که امروز نظام استاد – شاگردی بتواند مساله اشتغال و مهارت آموزی را حل کند؟ به گفتهٔ آقای چمنی، نظام استاد – شاگردی نسخهٔ جدید طرح خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر از شمول قانون کار است که در گذشته اجرا شد و نتیجه مطلوبی هم در بر نداشت. رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز در ادامه بیان کرد: کارفرمایان با سوء استفاده از نظام استاد – شاگردی، نیروی کار را در زمان قانونی تعیین شده به کار می‌گیرند و بعد از پایان این مدت، به بهانه عدم یادگیری حرفه توسط شاگرد، عذر وی را می‌خواهند. وی افزود: به دلیل درصد بیکاری بالا در جامعه، کارفرما نیروی کار دیگری را که برای شاگردی متقاضی است به کار می‌گیرد و با ادامه این چرخه، کارگران همیشه شاگرد باقی می‌مانند. این فعال کارگری با اشاره به ادعای مبدعان نظام استاد – شاگردی مبنی بر ارتقای سطح مهارتی کارگران با اجرای این طرح تصریح کرد: برای ارتقاء سطح مهارتی کارگران می‌توان از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که سرمایه هنگفتی در آن‌ها هزینه می‌شود استفاده کرد. مگر همه کسانی که از فنی و حرفه‌ای کارت مهارت گرفته‌اند مشغول به کارند که نظام استاد – شاگردی مساله اشتغال را حل کند؟ رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز در پایان با انتقاد از سکوت دو تشکل‌ از مجموع سه تشکل رسمی کارگری در مورد نظام استاد – شاگردی اظهار داشت: تشکل‌های کارگری باید نسبت به این طرح، موضع گیری می‌کردند. وظیفه نماینده کارگر، دفاع از حقوق موکلانش است. نمایندگان رسمی کارگران باید درباره اقداماتی که در مورد نظام استاد – شاگردی انجام دادند پاسخگو باشند.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: